Tanzania 2017

Dag1 Hej ! Nu var det dags att blogga igen. Resan till Tanzania har påbörjat. Men inte riktigt som vi hade önskat det. Redan igår morse då vi skulle upp tidigt och ta Arlanda bussen så hade vi inte turen med oss. Vi höll nästan på att försova oss. När vi hade stressat under morgonen och äntligen tagit oss fram till busstationen Örebro så var bussen 10 minuter försenad. Med mindre klädsel frös vi ihjäl och vi klagade på att det var kallt. Men det visade sig att stå och vänta 10 minuter i kyla inte skulle vara det värsta på resan. Vi tar oss fram till Arlanda flygstation. Checkar in våra resväskor. Det visade sig åter igen att jag hade 10kg övervikt men eftersom vi var 2 personer med 3 väskor så gick det bra. Tack kvinnan vid disken! Flygresan gick bra tills kaptenen ropade att vi inte kunde landa i Istanbul. Under en hel timme så cirkulerade vi. Till slut landade planet. Vi passagerare applåderade. Sedan hör vi kapteten prata igen. -Detta är en nödlandning. På grund av det dårliga vädret (tjocka dimman) så kan vi inte landa i Istanbul förns om 2 timmar. Jag föll ihop i mitt säte och tänkte genast nu missar vi flyget till Dar es salaam. Jag märkte också hur tårana nästan kom...men Silva lyckades lugna ned mig. Där sitter vi 145 passagerare. Människorna började diskutera och andra klaga på att de kommer att missa sina flyg. Luften började bli tjockare och jag började bli svimfärdig så jag fick gå längst back i flyget och hämta andan och frisk luft. Flygvärdinorna hade öppnat dörren. Och det var fler än jag som hämta frisk luft. Efter nästan två timmar av väntan fick vi äntligen lyfta igen och landa i Istanbul. Klockan var nu 20.30 när vi landade. Flyget till Dar es salaam hade redan gått. Vi kontakade informationsdisken som redan var fullsatt med långa köer. De skickade oss till Transfer disk där vi stod i kö i över 2 timmar. Vi fick besked om att vårt nästa flyg gick samma tid fast nästa dag. De skulle erbjuda med hotell övernatting. Men vi var tvunga att gå till Hotell Disken. När vi kommer fram ser vi åter igen lång kö. Det vara bara att bita ihop och ställa sig vid den. Åter igen 2 timmar i kö. Vi fick ett hotell och bussen kom och hämtade oss. Busschauffören körde fel så vi fick stanna och fråga om vägen. (typiskt tänkte vi) När vi väl kommer fram till hotellet så var det likadant där, nästan i en timme kö för alla skulle checkas in.
Alltså våran planerande resa skulle ta oss ett halvt dygn men istället tog det 2 dygn. Men vi fick ett fint hotell iallfall.
Vår utsickt från hotellet i Istanbul!
En trött och sliten Silva. Äntligen en säng att ligga på. Trots allt detta jobbiga så är vi otroligt tacksamma att allt gick bra till slut. Det kunde ha blivit värre! Idag dag 2 är vi på plats i Dar es salaam Kunduchi beach resort! Bilder och inlägg kommer senare. Kram från oss!

Kommentarer
Postat av: Jessica Högberg

O jag vilken tuff resa! Njut nu lite😉

Svar: Tack det ska vi göra:)
Erica Sandberg

2017-03-03 @ 12:07:13
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0