Dag 41 Mbagala.

Hej! I helgen har jag bott hos en kompis. Hela söndagen så hade vi vår andra inspelning av träningsvideo. Vi höll på i 6 timmar. 3 presentationer, 3 uppvärmningar och 3 set av varje specifika övning. Mage, armar och ben. Idag är man på sätt och vis golvad. Jag äter och vilar. Mamma är och säljer sin hemlagade isglass. Jag har redan köpt två och käkat. Så himla gott.
Igår var jag och besökte pappa vid Bahari beach. Började dagen med hotellfrukost och sedan bara chilla vid stranden.
En bild från söndagen. Addy min vän sen barndom filmar och är regissör .
checkar om det blir bra;)
Hoppa hopprep scen.
Squats Its free and its is the best. Everyone can do it. Come on. Dags att äta lite nu. Vi hörs folkens. Kramkram

Dag 38 Fredag Mbagala

God fredag! Snart helg. Hoppas ni har haft en bra vecka. Min vecka har varit bra och helgen har börjat bra. Pappa har några dagar semester från Kongo och är här och hälsar på. Igår var jag och besökte honom vid ett hotell han bor i. Amani beach hotell. Resan dit var lång. Men hotellet var fantastiskt fint och lugnt och skönt.
Pappa är en livsnjutare och det är härligt att få se honom må bra.
Ahhhh... skulle lätt ha legat där hela dagen.
Förutom liv och rörelse på hotellet. Som till exempel snygga killar vid stranden, säljare, skrikande barn osv....så fanns det iallafall en vild apa som passerade förbi. Jag lyckades nästan fånga en bild på den, men fick bara baken.
På väg till hotellet så bygger man en ny stad. The new city. Nästan 30.000 tusen mäniskor kommer att kunna bo i välbyggda hus och lägenheter. Ska bli spännande att se hur det kommer att bli. Klart om cirka 5 år .Kanske kommer jag bo där en vacker dag. Vem vet vem vet. Nära stranden och allt. Underbart.
På hemresan kunde jag inte låta bli att ta bild på solnedgången. Så vackert.
Igår lagade mamma is glass som hon nu ska sälja till glass sugna människor i byn. Hon säljer också vanligt is. 100 tsh per st. Nästan 1 krona. (plus frakt om det ska skickas till Sverige) Ja jag vet, har fått min torra humor av pappa. Men jag bjuder på den.
Blev den första kunden att få smaka. Gott var det. Idag har jag för det mesta bara tagit det lugnt. Mammas vän gick bort idag så jag ville helst vara hemma med henne idag. En äldre man som har varit svårt sjuk länge. Mamma har verkligen hjälpt och stöttat honom tills han försvann idag. Jag kände inte honom väl men vet vem han var. En god vän till mamma det vet jag att han var. Jag önskar att vården hade vart bättre här...kanske hade han klarat sig om vården hade tagit hand om honom, Brytt sig. Men han hade inga pengar för att gå till sjukhuset. Och om han nu hade lite så räckte det inte. Vården i Dar es Salaame just nu är en mardröm för de fattiga. Har man inga pengar så dör man. Fruktansvärt. Jag vet att alla måste dö en vacker dag. Men att dö i sin ensamhet och utan någon som helst hopp om att kanske överleva är ett lidande. NÄR SKA DET BLI BÄTTRE HÄR I VÄRLDEN Det behövs förändring i många saker. Jag vet att vi kan
R.I.P Baboo Vet att du nu har det bättre.

Dag 36 Onsdag Mbagala

Hej på er! Här rullar det på bra. Jag är frisk igen. Har varit lite fullt upp de senaste dagarna. Möten, ärenden trafik kaos ,you name it. Jag ser att några har gjort beställningar av topparna, vad kul. Glad jag blir. Och det kommer mer. Inte bara kläder. Samarbetar också med en Masai för att tillverka ditt och datt. Resten får ni veta sen.
Ikväll har jag och mammsen haft grillkväll/tjejkväll;)
Gissa vad vi grillade.....katten ......Näää kött såklart;)
Härligt att komma igång med träningen igen efter sjukan. Idag har jag lämnat in tyg till Fundin som ska sy ett par byxor som jag har designat. Ska bli spännande att se sen. Jaa folkens här är klockan snart 23. Och här går tuppen upp klockan 0600 och det är min väckarklocka. God natt Kram

Dag 31 Det är Fredag

Hej Allesammans! God fredag. Idag vaknade man pigg och kry. Igår var man lite sämre igen men bestämde mig att åka till sjukhuset. Det visade sig att jag inte hade Malaria med istället hade jag tyfoid. Man får samma symptomer som malaria fast man har mer ont i magen. Man kan få det av skitigt vatten (måste kokas först) otvättad frukt osv. Tydligen har man slarvat. Har nu fått tabletter och känner mig genast bättre.
Angående mitt projekt att designa kläder har nu påbörjat. Har hittat en ( fundi ) sy sköterska som är villig att samarbeta. Vill gärna höra vad ni tycker. Har hittills designat wear and go toppar i 4 olika färger.
20.000 tsh
20.000tsh Kostnaden är 20.000 tsh per styck. Cirka 100kr plus frakt till utlandet. YOU BUY AND YOU GIVE är min vision i detta projekt. Häng med. KramKram

Dag 29 Tisdag (sjuk)

Hej! Jaja sjuk ska man väl också bli medans man är här. Idag är det lite värre än igår. Men blir det värre imorgon drar jag in till sjukan. Kan ju vara Malaria. Jag är febrig har huvudvärk och ont i halsen. Det kan ju vara en vanlig förskylning med. Får hoppas på det bästa.
Försöker mest att sova men det är ju så tråkigt.
Jag är både rastlös och orkeslös. Läsning ur den fantastiska boken Mitt i Afrika är en räddning just nu.
Också passar jag på att läsa in manus som verkligen gör mig glad medans jag ligger här och tycker synd om mig själv. Mamma är och handlar mat som hon ska laga senare. Nu ska jag försöka att sova lite till och förhoppningsvis vaknar jag pigg och glad. KRAMS

Dag 26 Mbagala (Bara mamma och jag)

Hej! Nu är det bara mamma och jag i huset. Igår lämnade vi av Keisha till Brain trust school. Och där ska hon va ända till Juni. Det är tomt här hemma nu men åtminstone är jag glad över att Keisha få gå i skolan.
Klass 4. Nu kör vi..En glad Keisha och en stolt Erica.
I förrgår var det storshoppning inför skolstart.
Blev sugen att grilla kyckling i olja häromdagen. Så gör de flesta här i Mbagala och jag blev sugen att göra likadant. Gott blev det. Idag ska jag ha en lugn Lördag. Bara ha en heldag hemma och njuta av värmen, lugnet, känna lukten av ankskit mm. Bara mysigt. Det är ju en dag imorgon og. Trevlig lördag Kram kram

Dag 24 Mbagala (Niklas har rest)

God morgon. Inatt reste min kära vän Niklas hem. Vilken tomhet det känns att vakan upp och han inte är här. Han är redan saknad. Men kul har vi haft och jag hoppas att han kommer tillbaka till Tanzania i framtiden.
Igår hade vi en heldag med att fiska. Niklas älskar ju att fiska. Tänkte att jag skulle offra mig en heldag innan han reste.
Vi hade med oss några vägvisare som visade oss vägen till närmsta sjö/damm.
Det första jag nappar är en stakars groda.
Men sen får jag en fisk.....liten sak.
Nästa stop blev vid ett litet större vattenområde. Här kanske vi skulle fånga lite större fiskar.
Vi fick bara små fiskar. Men några i byn ville gärna ha våran småfisk.
Här fisk experten Niklas en större fisk.
Den gav vi till en pojke som ville ha den.
Det krävs tålamod att fiska så jag behövde lite lugn och ro ibland. Jag satte mig under ett träd och slappade lite, medans grabbarna jobbade.
Jag är ingen fisk fanatiker när det gäller att fiska. Men det var kul, när man fick napp.
Niklas han älskar att fiska och han satsade stort. Tog av sig brallorna och gick ut till vattnet. Han ville få en stor fångst. Därför offrade han sig ut i det där vattnet. Alla skrattade och jag med. Han är galen.
Men det dröjde inte länge innan han fick sällskap i vattnet. Barnen. Drömmen om storfångst förblev bara en dröm. Idag är det Torsdag. Och idag är planen att handla in skolsaker till Keisha som börjar skolan imorgon. Imorgon ska jag förhoppningsvis bli med till skolan och se vart det är. Nu ska det lagas lite gröt. kram kram

Dag 21 Mbagala 5/1-2015

Hej! Idag regnar det i Mbagala. Jag och Niklas ligger och chillar inomhus. Passar då på med att blogga lite för att hålla er uppdaterade. Sist skrev jag om att vattenpumpen hade slutat fungera. Men nu har vi löst problemet.
Problemet var kortslutning i den ena elkabeln som ökar trycket att pumpa upp vattnet. Så jag blev tvungen att köpa en ny elkabel.
Experterna löste problemet och nu fungerar allt som vanligt igen. Det känns riktigt skönt.
I förrgår spelade vi in en träningsvideo. Ett projekt som min vän har startat upp. Känns kul att få vara delaktig i den. Jag som älskar träning och fitness.
Hela crew on set.
Det blir en del träning hemma med, medans mamma lagar mat
Börjar oftast mornar med lite träning sedan är jag redo för dagen.
Gårdagens bilfärd när solen går ned. Underbart. Nu har det slutat att regna. Dags att ta en dusch och sedan drar vi in mot Mbagala city och utför några av dagens ärenden. Vi hörs kram kram

Gott Nytt År 2015

Gott nytt år och god fortsättning folkens. Hoppas året har börjat bra för er. Här har det inte börjat så bra, pumpen som pumpar upp vattnet fungerar inte. Så nu väntar vi in en Fundi som ska se vad problemet är. Än så länge så finns det vatten i vår sim tank.
Nyår firande vid stranden i år....Inget att klaga på där inte.
Vi hann träffa Erica också innan klockslaget.
Det blev ett bra slut av 2014. Kan inte påstå att året har varit bra. Men jag är tacksam ändå. Nu kan vi bara se framåt och fortsätta dag för dag. Vi har ett helt nytt år framför oss, låt oss göra något bra utav den. Kämpa på. Nu är det lunch sen drar vi mot Ilala och besöker Ericas hem. Ikväll ska vi övernatta hos henne. Ta hand om er KRAM

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!