Tirsdag!

God kväll!

Dagens arbetspass gick bra. Nu är jag trött och har äntligen landat i soffan. Snart blir det läggdags.
Imorgon börjar jag 08.00.

Idag fick jag lära mig något nytt om en folkgrupp här i alta. Lestadianer. Jag har alltid undrat varför de jämt har kjolar på sig. De handlar nästan alltid svarta kjolar och en massa barnekläder.  Jag var tvungen att fråga en av mina arbetskammrater. Jag har ju hört att det finns laestadianer men inte att de var speciellt klädda.

De är alltså ofta klädda med svart kjolar som räcker ned till knäna. Och de har ofta långt hår så att deras männ ska känna igen dem. Tydligen så brukar de också ha en massa barn.


Ett exempel bara.

I en liten by som Alta så sticker de lätt ut från mängden. Nu vet jag hur en typiskt laestadian ser ut.
Man har hört lite om dem och deras stora skarka tro. Att de har många mer starkare regler än kristendomen. Jag tänker inte gå in mer på det. Jag känner en laestadian väldigt lite och hon satt och stickade en mössa eller vad det var. Medans vi hade tjejkväll. Ja, det säger ju lite;)



Nu hinner jag inte skriva mer för nu är det SOV dags. GOD NATT! Om två dagar kommer Världens bästa Lotta på besök hos oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0