Dag 33 (Sjukhuset)

God afton!

Började min morgon med träning som vanligt. 30 minuter hopprep med situps, armhävingar och rumpa.
Det var segt att träna idag morse för att jag har sovit dårligt inatt. Vaknade mitt i natten av att jag drömde en madröm om maffia gänget. De kom för att kiddnappa oss. Vaknade mitt i natten av räddsla och väkte Tonje som blev av sur. Hon påstodd att jag väckte henne för ingenting och det är ju sant. Klockan var cirka 5.30 och det var helt tust ute. Tonje sa till mig när vi vaknade att jag hade sagt att jag tyckte det var så konstigt att det var så tyst överallt. Klart det är tyst mitt i natten hade hon sagt och somnat igen. Jag minns detta svagt, kanske jag också har börjat snacka i sömnen.

Hur som helst när vi båda vaknade till och hade gjort iordning oss så tog vi daladala bussen och åkte till Internetcafet. Men igen a var internet väldigt segt så vi gick därifrån ganska snabbt.
Då drog vi istället till sjukhuset. Jag har inte nämt det att Tonje har för 4-5 dagar sedan haft ett sår i underarmen. Såret började som ett vanligt finne. Hon nämde då att hon hade skrapat till armen vid dörrkanten till toaletten.
Efter det blev trodde vi bara att det var en finne. Hon sa att den gjorde väldigt ont och att hon aldrig bruka få så ont när hon får en finne.
Dagarna gick och finnen förvandlades till ett gigantiskt sår och den har blivit bara större och större. Därför så åkte vi till sjukhuset idag för att checka vad det kan vara.

Vi fick tips och råd från Erika om vilket sjukhus vi skulle ta oss till. Hon anbefall att åka till en sjukhus som heter Regency Hopital. Det märktes att det var indeersom ägde detta sjukhus.
Tonjevar först tvungen att registera sig på sjukhuset och sedan betala. För registeringen så betalade hon 9000 tsh. Inga stora summor. Vi väntade i cirka 2 timmar innan vi fick träffa läkaren. Jag passade på att sova medan,var så himla trött.

Till slut så ropadede upp Tonjes namn och vi fick träffa en läkare. "läkaren" var en Indisk dam så var sur som en surkatta. Vi fick inte alls något humanisk bemötande. Hon tittade på Tonjes sår och sa direkt att det var Infekterat. Bara det inget annat. Hon skrev ut ett recept om antibiottika som hon ska ta nu i fem dagar.
Efter det skickade hon oss till parmency där Tonje skulle handla medicinerna. Sedan skickade hon som jobbade på parmency oss till en dresser kallade de dom det. Byta och tvätta såret.

När vi till slut hittade dit så klev vi in i ett sjukrum. Fanns lite folk som låg i sjuksängarna och sov. Har aldrig i hela mitt liv fått en känsla av ett dårligt arbetsvilja på ett sjukhus som jag har fått här. Till och med jag kände mig som en läkare när jag gick med Tonje och var bara med som stöd.
Hon damen som bytte på Tonje förstod inte ens att Tonje fick så ont att hon faktiskt började gråta. Men eftersom jag var där så blev det tårar och skratt. Hon klämde och klämde på Tonjes gigantiska sår och till slut efter minuter av pina så hade hon fått bort all var som var på såret. Det var fantastikt bra gjort av henne att hon fick bort allt.
Hon rensade såret med sprit som var as starkt och mörkt och jag kunde se På hela Tonjes kropp att den rengörningspriten var väldigt stark. Till och med jag fick ont av att se henne lida. Men som sagt när det var över var allt bra igen. Vi håller nu på tummarna att såret kommer bli bätttre.
Ikväll hjälpte jag henne att tvätta såret och byta till nytt plåster. Det är viktigt att hålla såret det rent.

Efter dagens lidande så drog vi till promenarade vi till ner till staden. Men innan vi ens hittade dit så virrade vi oss runt över hela stan tills vi hittade stället vi skulle till. Vi tog oss lite mat i magen på ett ställe som heter STEERS. Hamburgare med glass som efterätt. När vi hade fått i oss mat drog vi till en internetcafe vid stan. Vi satt där i cirka en timme innan vi sedan gav oss hem med en taxi.

Nu ligger vi i sängen och har ingen meme (ström). Så vi har inte kunnat tvättat av oss efter den långa dagen av promenad över hela Dar es salaaame. Nu ligger vi här svettiga och glada. Vi är vana nu.

Ska försöka sova nu och jag hopps jag får bra sömn inatt.
Jag tackar alla för att ha kommit ihåg min namsdag, glöm inte att gratta någons annan namsdag imorgon.
Känner ni någon som heter Paul och pal? Det har namsdag imorgon.

God natt!



Idag såg jag när en gubbe åkte ner i detta diket. Det såg väldigt roligt ut att jag var tvungen att ta en bild.
Han kom senare upp med bilen till slut med hjälp av afrikanerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0