Dag 27 ( Religiontalk)

Hej hej! Vilken dag vilken dag. Vaknade upp vid 07.00 tiden. Hittade mig ett hopprep och hoppade. Hoppade i sammanlagt i 20 minuter och i mellan körde jag situps. Det är tufft att hoppa hopprep tidigt på morgonen. Fik håll på bägge siodorna. Kanske för att min kropp inte är van att hoppa hopprep tidigt på morgonen. Nästa gång ska jag försöka äta lite innan.
Efter mina morgon sysslor, laga gröt, koka te så tog vi barabara buss in mot mbagala. Därifrån tog vi taxi mot SHOPRITE för att handla oss lite mat. Det blev en hel del mat, så vi hoppas att det räcker en stund framöver.
När vi kom hem så packade vi upp våra saker och lagade oss lite lunch. För mig blev det ris, böner och korvbitar.
Tonje åt sitt bröd som hon hade köpt sig.
Efter maten fick vi ny energi och stack då till mamma. Hon bjöd på bananer idag och självklart så tog jag lite av den goda maten.

Idag hade mamma en ung manlig besökare. Han sa att han var mammas vän. Både jag och Tonje tyckte att han var märklig. Vi presenterade varandra och han började prata om vem han var osv. Han var lärare för lågstadiet barn. Efter några minuter av komuniktation så börja vi diskutera om kristendom.
Jag personligen hatar att diskutera om religon. Jag tycker inte att det leder nån vart och man har ofta olika åsikter.
Men poängen var ju det att Tonje inte ALLS tror på gud eller nåt annat. Detta blev hans problem. De började med att han påstod att Tanzania var ett corrupt land på grund av folk som inte tror på gud. Då blir dem djävulen. 
Tonje försökte få fram att bara för hon inte tror på gud behöver hon inte vara ond. Man kan vara en god person utan att tro på gud. Nej så var det ju inte, det finns en gud och alla som inte tror på gud går mot djävulen.

Vi försökte få fram det att vi är människor med olika tankar och vuderingar. Man måste respektera andra människor. OM man inte har respekt för nån, VEM ska då respektera dig.
Religon är har blivit så EGOISTISKT och TÄVLINGSINRIKTAT...vilke gud är bäst?
Jag själv tror på Jesus och inte gud. Jesus var en människa här på jorden som ville skapa en harmoni och sprida gjädje till alla. Han ville att människan skulle älska  varandra och hjälpa varandra. Det jag fösöker säga är att många kring kristendomen inte frågar sig själva VEM VAR JESUS, VAD VILLE HAN.
Många pratar om gud Jesus osv, men inte gör ett skit. Varför kan vi inte bara respektera varandra.
 Vi lever i 2011 talet och varför kan vi inte skapa vår egen historia.
Jag tror på männsikan, varje människa är en individ god eller ond. PEACE and respekt.

RELIGIONEN SKAPAR KRIG! UTAN RELIGON FRED I VÄRLDEN...

Ni förstår att här i Tanzania så är det för det flesta troende. Troende är deras livslinje. Utan tron så är du ingenting. Men vi i eruopa har ju utvecklas mycket, mycket mer. Men det är svårt för dem att förstå att det finns folk som inte är troende.  Därför så blir detta lite känsligt. Troende är allt för dem. Hopp om ett bättre liv.
Och jag respekterar det.


I BELIVE IN GODNESS<3



Maaaat!;) Här är vi inne på SHOPRITE en matbutik.
Det stora påsen som ni ser är hundmaten som vi köper och ger till hundarna.
Resten är vår mat!




Här ser ni bygget från idag. Mamma har redan funnit sin CARIBU plats, där hon ska stå och hälsa folk välkommna.
Idag sa hon att hon verkligen var glad och tacksam för huset. Hon kan inte fatta att det händer henne.
Jag blir lycklig av att se henne lycklig<3 Se ni hur glad hon vinkar till er på bilden längst den;)

UNDERBART! Nu ska jag sova, God natt!

Kommentarer
Postat av: Jasmine

jag antar att du menar goodness(godhet) och inte godness (gudinna typ) ;) Tyckte det var lite rolig felskrivning eftersom det var just gud du skrev om..



Du är så duktig som gör detta för din mamma, tycker du är jättestark! Keep it up och jag ser fram emot att du kommer hem och berättar massa roliga historier <3

2011-01-19 @ 01:12:51
URL: http://jasminemede.blogg.se/
Postat av: Erica

Ja jag menar Godhet;) Goodness!

Bra att du sager till;)

Japp jag har massa att beratta och mer blir det;)

2011-01-19 @ 10:21:01
URL: http://mpenzy.blogg.se/
Postat av: Erica

Tack ska du ha föressten;) Jag gör så gott jag kan!

2011-01-20 @ 09:09:41
URL: http://mpenzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0