Dag 19

God kvällens! Klockan är 20.40 här hoss oss och vi har inte haft nån ström på hela dagen. Vid förmiddgagen var vi tvungna att få en stor bunke med vatten upp till oss så att vi kunde ialfall skölja av oss. Det kändes riktigt skönt att tvätta av sig för idag har det varit en riktigt varm dag. Kanske därför jag har haft migrän hela dagen och kanske för att idag slog alarmen på 06.00. Vid klockan sju skulle vi gå mot Keisha och mamma för att ta Keisha till skolan. Både jag och Tonje trodde skolan skulle ligga när men det var nu en liten bit. Man skulle ju kunna gå men Keisha är ju så pass liten än så vi var tvungna att ta Barabara minibussarna som är så billiga. Och det är ju positivt. När vi närmade oss skolan så var det massvis med barn klädda i blå vita uniformen och alla var så små och söta. Ropade MZUNGO åt Tonje, mamma och jag skrattade ihjäl. Lilla keisha hade på sig sin nya uniform och den nya ryggsäcken. Bussresan tog cirka 6 minuter och när vi kom fram till skolan var det dags att hitta vilken sal Keisha skulle gå på. Vi fick hjälp av en trevlig dam som sedan visades oss vart Keisha skulle gå. Hon skulle gå i sal C. Läraren som vi hälsade på och som var Keishas lärare var väldigt trevlig. Den första damen vi mötte hjälpte dessutom oss med betalningen. Vi betalade henne 15000 tsh och detta var för juli till december. Månaderna för Januar till juli hade mamma redan betalat åt keisha. Så nu har Keisha ett helt år att gå skolan. När allting var klart så åkte vi hemmåt. Både jag och Tonje var as trötta. Vi köpte med as goda bollar som jag har glömt namnet på. Mamma följde med oss hem för hon ville att vi skulle bjuda henne på te (chai). Men det slutade med att hon inte drack det för att vi hade inte socker att ha i teet. Hon var tvungen att ha socker. När hon smakade på teet så gav hon den grimasen så att jag och Tonje garvade as högt. Jag hade glömt att dom flesta afrikaner älskar att ha socker i te.
När hon inte fick sitt socker så återvände hon hemmåt och ville börja med maten som hon skulle bjuda oss på senare på dagen.  Kort stund efter att hon hade dragit så gick jag och Tonje och la oss. Vi båda somnade ganska snabbt. Vi var trötta och värmen gjorde det värre. Vi sov i två timmar sedan vaknade jag att jag var genomsvettig.  Strömmen hade gott så dushen var inte på. Vi bestämde oss för att gå till mamma och få i oss mat. Idag blev det ris, spenat och kött.

Efter maten hade vi en lång pratsund tillsammans med mamma och en vännina till henne. Jag tycker det är as kul att sitta och höra på när de pratar. Man lär sig väldigt mycket på så sätt.  När klockan blev 18.00 var det dags att gå hem innan mörker.


Nu sk jag tvätta mig sedan sova GOD NATT!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0