Dag 17

Dag 17

HAMNA SIDA!

God kväll. Ännu en dag har gått utan internet. Det är så frustrerande. Idag har jag och Tonje sovit till klockan 08.00 son vanligt. Går inte att sova längre. När solen går upp helt och tuppen kallar så vaknar jag upp automatiskt. Efter en morgon med frukost med städning tog vi en promenad ut till vägen och där tog vi en Barabara mini buss. Vi skulle ta oss till Mbagala city för att gå till Vodacom Shop. Efter några minuter gående så insåg vi hur långt det var dit. Taxi fanns inte tillgänglig så vi var tvungna att hoppa in i mini bussarna. Vi fick tacka nej till många mini bussar som stannade och som hade proppfullt med människor i. Till slut stannade en buss som var tom den passade vi på att hoppa in i. Men efter några stop så blev får mini buss lika full. Där satt jag och Tonje, helt intryckta i bussen och fler och fler människor skulle in i den. Jag satt hela tiden och tänkte. Herregud kan de inte förstå att det är fullt i bussen nu. Men till slut var vi framme i Mbagala centrum. Vi fant vodacom shop ganska snabbt och sprang in dit. Det blev inte en så stor hjälp med internet där,de bad oss bara att åka tillbaka till Milimani city där vi köpte den från början. Så nu är vi tillbaka på steg ett igen.

Imorgon ska vi försöka åka in en gång för alla till Milimani City och kräva pengarna tillbaka så vi kan skaffa ett bättre internet uppkoppling.

När vi var färdiga Mbagala så tog vi en vanlig taxi tillbaka. Det negativa är att det var dyrare att ta taxi än att ta mini bussen som kostade oss 200 tsh alltså en krona Svenksa kronor. Skrattretande billigt.

Vi bad taxin att släppa av oss strax innan där mamma bodde och sedan gick vi resten. När vi nästan vara framme kommer lilla Keisha springandes emot oss och ropade dada, dada som betyder syster, syster. Hon blev så glad för att se oss. Mamma höll på med maten. Idag lagade hon indizi med kött. Det är en gryta med speciella bananer, kött och böner. Det smakade otroligt gott. Indizi var min favorit mat när jag var liten. Vi spendera en väldigt lång tid hos mamma idag. Det bästa var ju att hon fick besök efter besök. Till slut var det fullt med nyfikna väninnor som kom och ville hälsa på mig och Tonje. Vi satt alla en lång stund pratade och skrattade. Jag och Tonje lyssnade mest och försökte förstå allt dem sa. Jag tror att vi lärde oss många nya ord och meningar idag. Det var mysigt och lärorikt på samma gång.

Det är sådant jag älskar med människorna häri Tanzania. Alla är öppna och glada. Önskar att alla kunde vara sådana.

Nu ska jag försöka sova. Imorgon blir vi hämtade klockan 10.00. Hoppas det bara inte blir allt för mycket trafik imorgon.

GOD NATT


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0