Dag 50 Zanzibar

Dag 50 I Zanzibar

Hej hej!

Just nu befinner vi oss i Zanzibar. På ett hotell som kallas för Pearl off Zanzibar. Vid klockan nio kom vi fram med båten. Resan med båt tog 2 timmar.

När vi kom fram i Zanzibar var vi tvungna att stanna vid tullen och registrera oss. Man fyller i ett papper och sedan lämnar in den.

En man stoppade oss och fråga om Läkarintygen och frågade om vi hade tagit Gula febern sprutan. Tonje visade fram sitt men lilla jag har ju inget sådant. Mitt ligger hemma i Sverige någonstans. Han sa att jag var tvungen att ha bevis annars skulle jag tvungen att betala 40 dollar. Men jag insisterade och sa att jag var född och bott i Tanzania tidigare och jag har haft Gula feber och jag kan inte få det igen.

Mannen blev sedan villig att släppa förbi mig. Men fick fylla i en extra papper om vart jag befann mig i Zanzibar.

Sedan var det bara att åka. Godfrey vad redan här och väntade på oss med taxin. De körde oss direkt till hotellet. När vi kom fram till hotellet hade vårt rum getts till någon annan. Så himla typiskt. Istället fick vi ta ett annat rum som var lite dyrare. 100 dollar per natt. Vi passade då på att ta det rummet eftersom det är fullt överallt. Och vi måste ju ha ett rum. Vi har tänkt sova här en natt och Godfrey ska försöka hjälpa oss att hitta ett billigare ställe tills imorgon.

När vi väntade på att rummet skulle bli klart så passade vi på att sticka någonstans att äta frukost. Stället var fullt med Mzungosar (Vitingar). Det var folk från England, Jugoslaven tror jag att det var och ett gäng norska kvinnfolk.

När vi hade käkat färdigt vår omelett så gick vi tillbaka till hotellet. Vårt rum var nu färdigt städat. Rummet är stort och fint. Det finns två sängar en liten och en stor. Ikväll blir Tonje ska sova i den lilla och jag i den stora. I rummet så finns det också ett litet hörn. I hörnet har de lagt kuddar på golvet som sittplatser. Mysig liten hörna.

Vi har ganska nyligen vaknat upp från vår Power napp. Jag har inte kunnat sova så mycket eftersom det är fruktansvärt varmt. Strömmen kommer och går. Verkar som vi kommer att leva strömfria i Zanzibar också. Nu snart ska vi försöka hitta någon plats att äta sedan kanske vi ska gå runt och kika överallt. Inte förens imorgon ska vi till Musik festivalen med Erika Sailen. Hon reser inte hit förens imorgon.

Då blir det fest!

Bilder kommer senare.... 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0