Dag 43 ( Torsdag)

TORSDAG/ AL HA MISI på swahili.

Dagens plan var att åka till stranden. Vi kände att vi behövde komma bort från allt bekymmer. Hela måndagen till onsdag har vi vart fram och tillbaka till banken. Tonje hon har ställt upp och följt med hit och dit ända sedan vi kom hit. Nu var det hennes tur att bestämma vad hon ville göra.

Klockan 9.00 kom chauffören och hämtade oss. När vi kom fram till Sunrise hotel som vara det nästan bara jag och Tonje på stranden. Bara jag och Tonje och hela stranden för oss själva.

Jag tänkte för mig själv att det skulle vara härligt att ta ett nakenbad. Men en sådan tank är det bara lov att tänka och inte göra det på riktigt. Men jag hade en sådan väldigt lust att bara göra det för att retas med den muslimska befolkningen och alla indier som jämt badar med kläderna på.

Här säger man inte!

-          Ska vi bada

-          Tyvärr jag har glömt mina badkläder hemma. Utan! OK, låt oss hoppa i med kläderna på.

Efter att ha funnit en sittplats där vi ville sitta så ordnade vi solsängar. Direkt efter så somnade jag. Sedan sov jag i cirka 2 timmar. Sömn det behövde jag verkligen. När jag hade vaknat till så var det inget annat än mat som gällde för min del. Efter maten så var det baddags.


 Det var lite obehaglit att sitta på sängarna utan madrassen=)


Vattnet var idag långrunt och väldigt klart. Vi badade tills våra kroppar såg ut som två vandrande russin. Sedan var det att gå upp och sola innan vi hoppade i igen. Tonje solade och jag grillades.


Den klassiska grillställningen!


Efter en stund var det åter igen baddags. Den här gången skulle jag lära Tonje hur man flyter som en pannkaka över ytan. Detta var en svår teknik iallafall för lilla Tonje. När hon provade så sjönk hon ned som en påse sten. Tekniken är enkel, sträck ut armarna och ben och slappna av men spänn magen samtidigt och andas som vanligt. Blunda och bara ligg där. Jag är stolt att kunna flyta över vattnet. Då var det sagt.

Efter några timmar på stranden så dök det upp fler och fler människor. Och det var förvånansvärt många kineser som kom. Fick efteråt reda på att de firade ”Rabbit day”. Och vad i helans värden betyder det frågar ni mig. Jo det ska jag tala om för er, att jag har ingen aning men det låter väldigt roligt. Kanske betyder det att de äter kanin eller att de klär ut sig till små kaniner och springer runt här och där. Inte vet jag!


Förutom att bada och sola så tar man ju också bilder. Bilder på sig själv när man ligger och poserar för att se snygg och sexig ut. Också för att visa hur varmt och gott vi har det här. Här ligger vi nästan halvnakna och ni där hemma går omkring och fryser. Bär på dessa tunga dunjackor, näsan och kinderna är röda som tomater.








När vi var färdiga med att ta våra egoistbilder så var det dags att ta på sig kläderna och åka hemåt. Ben blev 30 min försenat och varför det vet jag inte, han hade sin ursäkt. Men vi blev glada att han kom till sist.



Tripptrapp bilderna;)


Vi körde först förbi mammas ställe. Där skulle vi lämna Dennis resterande pengar från igår. Men Dennis var väldigt upptagen med bygget så jag talade om för honom att jag la pengarna i hans väska. Jag var nu tvungen att åka hem för taxin väntade. Senare på kvällen så fick jag ett samtal av Dennis själv och han frågade om jag verkligen hade lagt i pengarna. För han hittade inga pengar i väskan. Jag svarade bara att det inte var mitt problem för jag la pengarna i väskan och det hade jag talat om för honom.

Men efter att vi lagt på så ringde jag till mamma och frågade om hon hade tagit pengarna eller att det kunde vara lilla Keisha som tog pengarna. Det var antingen hon eller keisha för de var den endaste som var där förutom Tonje. Men hon svarade bara nej, det var inte hon som hade tagit pengarna. Senare på kvällen ringde Dennis upp igen och talade om att det var lilla Keisha som hade tagit pengarna. Mamma hade slagit henne så mycket att hon talade till slut sanning.

Det är ju jävligt tragisk att hon ska behöva slå henne för att hon ska erkänna. Men mamma tycker det var det ända sättet att få henne att tala. Här i så slår man sina barn för att lära dem vad som är rätt eller fel. Jag ska erkänna att jag själv var en liten tjuv när jag var liten. Jag visste inget bättre, jag trodde det var rätt. Men kära pappa lärde mig då sakta men säkert att sluta. Men han slog inte mig för att jag skulle sluta. Under uppväxten så förstod jag att de var fel. Utan pappa så hade jag vart kriminell. Eller?!

Så imorgon får Dennis sina pengar tillbaks. Men jag är mest orolig för lilla Kesiha . Hoppas verkligen inte mamma slog henne så hårt att hon blev skadad ordentligt. Får en klump i halsen när jag tänker på det.

Idag har byggarna börjat med att sätta taket på huset. Huset är nu uppe!



Hörs imorgon

God natt!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0