Dag 38 Fredag Mbagala

God fredag! Snart helg. Hoppas ni har haft en bra vecka. Min vecka har varit bra och helgen har börjat bra. Pappa har några dagar semester från Kongo och är här och hälsar på. Igår var jag och besökte honom vid ett hotell han bor i. Amani beach hotell. Resan dit var lång. Men hotellet var fantastiskt fint och lugnt och skönt.
Pappa är en livsnjutare och det är härligt att få se honom må bra.
Ahhhh... skulle lätt ha legat där hela dagen.
Förutom liv och rörelse på hotellet. Som till exempel snygga killar vid stranden, säljare, skrikande barn osv....så fanns det iallafall en vild apa som passerade förbi. Jag lyckades nästan fånga en bild på den, men fick bara baken.
På väg till hotellet så bygger man en ny stad. The new city. Nästan 30.000 tusen mäniskor kommer att kunna bo i välbyggda hus och lägenheter. Ska bli spännande att se hur det kommer att bli. Klart om cirka 5 år .Kanske kommer jag bo där en vacker dag. Vem vet vem vet. Nära stranden och allt. Underbart.
På hemresan kunde jag inte låta bli att ta bild på solnedgången. Så vackert.
Igår lagade mamma is glass som hon nu ska sälja till glass sugna människor i byn. Hon säljer också vanligt is. 100 tsh per st. Nästan 1 krona. (plus frakt om det ska skickas till Sverige) Ja jag vet, har fått min torra humor av pappa. Men jag bjuder på den.
Blev den första kunden att få smaka. Gott var det. Idag har jag för det mesta bara tagit det lugnt. Mammas vän gick bort idag så jag ville helst vara hemma med henne idag. En äldre man som har varit svårt sjuk länge. Mamma har verkligen hjälpt och stöttat honom tills han försvann idag. Jag kände inte honom väl men vet vem han var. En god vän till mamma det vet jag att han var. Jag önskar att vården hade vart bättre här...kanske hade han klarat sig om vården hade tagit hand om honom, Brytt sig. Men han hade inga pengar för att gå till sjukhuset. Och om han nu hade lite så räckte det inte. Vården i Dar es Salaame just nu är en mardröm för de fattiga. Har man inga pengar så dör man. Fruktansvärt. Jag vet att alla måste dö en vacker dag. Men att dö i sin ensamhet och utan någon som helst hopp om att kanske överleva är ett lidande. NÄR SKA DET BLI BÄTTRE HÄR I VÄRLDEN Det behövs förändring i många saker. Jag vet att vi kan
R.I.P Baboo Vet att du nu har det bättre.

Kommentarer
Postat av: Tonje

Hils mama masse fra meg og gi ho en stoor klem! E stolt av deg gumman. ♡

Svar: Tonje! Vad glad jag blir. absolut det ska jag göra. Mamma saknar dig. och hon blev kämpe glad för gaven. Hon älskar Odin allerede<3
Erica

2015-01-26 @ 21:18:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0