Dag 29 VARMT!

Hej hej! Ojoj idag var det varmaste dagen hitills. Det känns riktigt skönt just nu att dagen är över. Hoppas det inte blir lika varmt imorgon. Sådana här dagar ska man befinna sig i vattnet tycker jag.
Idag blev det ingen stan för oss men imorgon bitti åker vi in. Och inte heller kom det nån FUNDI idag som skulle laga rörer så att vi kan duscha ordentligt. Men vi har vart hemma hos mami och fått mat.  SAMAKI= Fisk med ris.
Efter maten var det att sitta och läsa lite swahilli ur swahilli boken. Umgås med lilla Kesiha, katterna och kolla in grabbarna som jobbar med huset. Idag köpte vi med en STOR bunke med kallt drinkande vatten till alla för att dela. De blev väldigt tacksamma. Jag kan bara tänka hur varmt det måste ha vart att jobba idag. Solen stekte som bara den idag. Jag vill inte klaga för mycket eller snarare så skryter jag bara för jag vet hur kallt det är hemma i Sverige.
Jag har dessutom rakpermanentat mammas hår idag och det blev väldigt bra. Hon blev nöjd.




Ni som inte vet så låt mig presentera KANKA. KANKA är ett stort modeplagg här i tanzania. Speciellt för byborna så är det stort. Finns till och med en text på swahilli längst ned på KANKAN. Det står ofta olika meningar i alla KANKAN. På min som jag har köpt står det att JAG SKA GIFTA MIG, OM GUD VILL. Mamma översatte det till mig.
KANKAN ska självlart kläs på rätt sätt också att man ser texten. Det roliga är att jag och Tonje har har klätt oss hur vi vill med dessa KANKAN. Idag tillexempel när det var som varmast ute så hade vi KANKAN som på bilden nummer 2. Vek den i halv för att vi ville ha den kort men ändå inte för kort. När vi idag gick mot mamma klädda som vi var så tittade alla konstigt och en del snackade om just KANKAN när vi gick förbi. Vi förstod på en gång att vi hade KANKAN galet. När vi gick hemmåt så var det två stycken som ville visa oss hur vi skulle ha KANKAN och hur vi skulle knyta fast den till våra kroppar. Vad glada vi blev att någon ville visa oss. KANKAN är ju faktiskt skönast att ha på sig när det är stekt varmt förutom korta korta jeans. Men korta korta jeans kan vi inte gå runt med här.
Nu vet vi iallfall hur vi ska bära KANKAN, precis som i bild nummer 1.


Ikväll är jag super trött och ska lägga mig tidigt. Klockan är hos oss 22.00 och mina ögon är matta efter dagens värme. Ska stänga dem nu och sova. God natt!






Bilder från dagens bygge. Huset är uppe, bara tak , fönster och veranda kvar!
Vad tycks?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0