Dag 39 AVSLAPPNINGSDAGEN

AVSLAPPNINGSDAGEN!

Klockan ringde vid 08.00 imorgon denna söndag. Trots all spelande musik inatt så har jag kunnat sova väldigt gott. Frestelsen för att åka till stranden idag var liten. Ingen blå himmel eller sol. Bara mörka moln överallt. Vi bestämde oss för att avboka badturen idag och ringde genast vår chaufför Ben för att avboka honom. Eftersom det inte blev något bad idag så fick jag en sådan lust att träna på egen hand. Jag tog fram min favorittidning som jag har tagit med mig från Sverige. MAGAZINE FITNESS. Bläddrade direkt till sidan med hemma träning och där hittade jag TABATA HEMMATRÄNING.




TABATA är en höginstensiv intervaller som maxar konditionen och förbränningen samt ger starka och uthålliga muskler. Det finns flera olika TABATA former men jag valde den så kallad TABATA CIRKEL INTERVALL. Jag valde då 5 olika övningar som jag tycker bäst om. Dessa övningar kör du sammanlagt tre gånger. Alltså 10x3. Jag tog min tid på 30 minuter plus stretchning. Allt beror på dig hur du vill ha ditt träningspass.

Mitt pass idag såg ut såhär för er som är intresserad av träning.

5 minuter hopprep som uppvärmning. Kör eget tempo det viktigt är att få värma upp kroppen.

ÖVNING 1

Dragspel + situps 30 stycken

Du lägger dig ned på marken sträcker ut armarna och benen. Sedan lufter du på armarna och benen samtidigt så de möts i mitten av magen. Böj knäna till bröstkorgen och sträck ut armarna. Fokusera rakt fram med blicken. Efter 10 stycken kör du vanliga 10 situps sedan tillbaka till 10 stycken dragspel.

BRA JOBBAT!

Nu går vi till ÖVNING 2

BURPIES

Från stående går du ned på golvet och gör en armhävning. Efter den uppförda armhävningen går di tillbaka till stående och hoppar upp med fötterna och sträcker upp händerna långt upp att du nästan når taket. 10 stycken ska du göra! KOM IGEN!

ÖVNING 3

UTFALLSHOPP

Du använder dig av utfallrörelser med att böja dig framåt med ett ben i taget. På denna övning ska man egentligen hoppa i luften samtidigt som man byter ben. Men mina knän är svaga så jag brukar göra den milda varianten. Sträck ut höger ben långt fram och böj benen, Ta tillbaka benet och ta sedan det andra benet fram. Upprepa rörelsen.  10 stycken, det KLARAR DU!

ÖVNING 4

VANLIGA KNÄBÖJ

Detta är min favorittövning om ni vill veta. Sträck på ryggen och titta rakt fram. Håll händerna på höften eller använd dem samtidigt med rörelsen. Du märker hur om du testar själv. Böj benen så långt du kan, viktigt att du nu tittar uppåt för att få en rak rygg. Puta med rumpan. 10 stycken upp och ned i normal rörelse. Känns det bak på benen, framsida lår och rumpan så gör du övningen HEEELT RÄTT!

ÖVNING 5

HOPPREP

60 minuter hopprep i hög fart du kan. Testa din kondition. Håll rak hållning och hoppa med avspänd kroppshållning. Fokusera blicken framåt och håll armarna utanför kroppen.

HOPPA DIG  I FORM!

Nu var de det alla 5 övningarna/stationerna. Men det är inte över. Vi ska utföra samma sak igen 2 gånger till. Detta för bäst effekt.

TABATA PASSET kan du göra nar du vill och hur du vill det är upp till dig. All övning ger bra effekt. Försök att hitta dina 5-6 basövningar eller mer. Sedan kan du alltid byta ut en övning eller två efter tiden när du känner att du tröttnar. Köp gärna tidningen och få nya tips och råd om just hemma träning.

Hemma träning är ett perfekt metod för upptagna människor som inte har tid att ta sig till ett pass eller gym. Också för dem som befinner sig utomlands som tillexempel mig. Jag älskar att träna och att ta sig till en träning studio här är lite för komplicerat. Därför kan jag snabbt och enkelt använda mig av hemma träning och mina egna basövningar. Tiden finns alltid om man verkligen vill träna.

KÖR HÅRT OCH FUSKA INTE!

 

Efter träningen blev det storstädning och tvättning av smutsiga kläder. Sedan fanns det ingenting att göra. Svin tråkigt. Men jag lyckas ofta hålla mig sysselsatt. Till sist satte jag mig vid Tonje som satt och läste i sin serietidning. Hon bara såg på mig och sa . Jag Fattar inte vad du får energin ifrån ibland. Jag satte med då den för att skriva veckoplanen för veckan och dessutom skrev vi mail till Altaposten som vill veta hur vi har det.  Om vi har kommit igång med bygget osv. Imorgon blir det förhoppningsvis att åka in till stan och ta ut mer pengar till Dennis (fundi). Han ska nu denna vecka börja sätta dit takplåt på taket. Ser framemot detta.

Annars har jag på sätt och vis tillbringat min dag ensam. Fråga mig inte vad Tonje har gjort. JO INTE ETTSKIT. Bara ätit sovit och bajsat. 




Första platsen var att lägga sig sova på golvet och där låg hon i någon timme. Men efter en stund blev det inte så behagligt och då....




 hittade hon sin plats för resten av dagen. Fråga mig inte varför hon har kudden mellan benen.
Hon kan inte sova utan en kudde mellan benen säger hon. Efter att vi ordnat de nya kuddarna så har hon andvänt den gamla mellan benen såhär!!!! hahahhaahha





Våra vackra hundar;)

Nu ska jag gå ned och laga mig omelett sedan blir det att lägga sig tidigt.  Hoppas att ni har haft en bra helg.

 GOD NATT!

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0