Dag 36 (27/1)

God kvällens!

Ännu en dag i det varma Dar Es Salaame. Just nu sitter vi ute i vår balkong. Vi ska snart börja gå in innan myggen startar ett mat kalas av oss. Vi är idag nyduschade och glada. Dagen har varit lång, jag gick upp vid sju tiden. Klockan 08.00 var jag på väg till frisören men jag väntade och väntade men igen frisör kom och öppnade. Efter en stund fick besked att hon inte skulle öppna förens 16.00 på dagen. Jag orkade inte sitta och vänta där till klockan 16.00 så jag gick hemåt igen. Efter en liten tupplur fick Tonje hjälpa mig med rak permanent stället. Resultatet blev väldigt bra, första gången en kvinnlig mzungo ( viting)rak permanentar mitt hår. Efter att ha fått mitt hår i liv igen så var det dags att laga lite lunch. Det var längesedan jag lagade riktigt mat. Jag lagade pasta med köttbullar och det smakade otroligt gott. En äkta svensk måltid i min smak.





Vi började senare promenera hem till mamma. Där satt hon med sin matlaging som vanligt. Vi hade ju precis ätit men jag är ju oftast HAMNA SHIBA ( Aldrig mätt) så jag tog mig lite Ougali med Zamaki ( Fisk) och åt som bara den. Efter maten satt vi bara och skratta och skoja om allt och alla. Humor är det sista som fattas här iallafall. Trots alla bekymmer så glöms det fort med skratt och glädje.




När vi var på väg hemåt så fick vi besked av vår favorit granne att se på en apa som de hade fångat in och bundit fast. Jag blev så frustrerad av att se den lilla apan att jag nästan började gråta. Jag bad dem genast att släppa den fri. Apan var helt matt och orkade inte ens röra på sig. Detta på grund av att de säkert ha slagit den. Jag frågade lugnt och försiktigt om de hade pigat ( slagit) den. Men svarade förstår nej. Men både jag och Tonje såg ju på den att den hade blivit slagen. De började med att de ville att vi skulle köpa den. Då svarade jag bara, varför ska vi köpa nåt som är döende. Jag förklarade att jag hade sett många där jag bor. Här hos mammachina och att de hoppar runt i träden och äter mango. Då förstod de att de skulle släppa den fri. Jag och Tonje bar den då upp till närmsta träd men jag får en känsla av att dem tog faste den igen så fort vi gick därifrån. Jag hoppas då den dör med engång så den slipper lida.


Människorna här har ingen medkänsla för djur över huvud taget. De skrattar ihjäl när de ser att vi tillexempel gosar med katter och hundar. Eller att vi över huvud taget visar medkänsla för djuren. Med dagens händelse är jag och Tonje nu ganska kända. Ni skulle ha sett den folkmassan som bara stod runtomkring och såg på när vi två mzungosar räddar lilla apan. Det kommer säkert stå på dagens nyheter imorgon Mbagala Samazi MZUNGOS SAVE THE LITTE MONKEY! Om inte ens det skulle vara värt det.



Ska nu avsluta min dag och gå och lägga mig. God natt Gott folk!


Kommentarer
Postat av: Jake

Så du ligger och pruttar på nätterna du ;D

2011-01-28 @ 09:33:10
Postat av: Erica

Ja, när jag drömmer om dig;)

2011-01-28 @ 22:24:21
URL: http://mpenzy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0