Dag 32 ( BEACH DAY)

Hej Hej!

Vid klockan 10.00 på morgonen kom taxi och hämtade oss. Sedan drog vi till stranden. Halvvägs dit så började det faktiskt och regna. Vädret såg inte så värst bra ut alls. När vi väl var framme på SUNRISE HOTEL så hade vattnet försvunnit ut till havet. Och det blåste så fruktansvärt mycket. Vi trodde inte vi skulle få vår varma soliga dag. Men efter en timme så kom solen och då hoppade vi genast in i vattnet. Idag var det enorma vågor att det var galet kul att bada. Men det värsta var att det var så himla mycket magneter överallt och jag lyckas alltid bränna mig på samma ställe. Vänster underarm.

Under vår simtur i havet så kom en man och badade vid sidan av oss. Han frågade om jag kunde simma eftersom jag hela tiden hängde på Tonjes rygg och skrek lite av och till för det var äckliga saker i vattnet. Vi började snacka med mannen och han verkade väldigt intresserad av både mig och Tonje. Han var ifrån Ungern sa han. Efter en stund dök hela maffian gänget upp och satt omringande vid ett bord bredvid oss. Det pratade och betedde sig som maffia tyckte vi i alla fall. Omkring alla dessa turkar och folk från Ungern så fanns det en ung flicka. Hon var från Rumänien och hade bott här i två månader. Hon kom fram till oss efter en stund och frågade om vi ville sätta oss vid deras bord. Vi tackade ja eftersom hon frågade snällt och dessutom är det lite trevligt med att lära känna nytt folk.

När vi började prata om vad vi jobbade med svarade hon att hon jobbade tillsamman med grabbarna på en fabrik. Vi vågade inte fråga vad för slags fabrik. Säkert narkotika tänkte jag. När klockan blev mycket var det dags förr oss att betala räkningen. Men när servitrisen kom och gav oss räkningen på mat och drickan så tog en av killarna vår räkning. Alla skrek att The Big boss ska betala den för oss. Både jag och Tonje insisterande och ville betala vår räkning själv. Men de bara tog vår räkning och gav den stora ”Bossen” kvittot. Bossen var så stor att jag inte vågade ta kvittot ur hands händer. Jag bara såg på honom och han nickade med huvudet och sa att han skulle ta den. Både jag och Tonje tackade så mycket och höll sedan käften. Han bjöd oss dessutom på vin och vatten. När klockan blev 17.00 skulle vi åka hemåt, taxin stod och väntade så det var dags för oss att tacka alla och the Big boss. De erbjöd oss skjuts hem men vi tackade vänligt nej. Vill inte bli ett maffia offer.

Vi mötte upp taxichauffören som vi tror hade väntat på oss hela dagen. Vi hoppades att han inte var sur på oss. För tidigare när han hade släppt av oss så följde han med in till Stranden. Både jag och Tonje tyckte inte att detta var ok. Varför ska han sitta och kolla på oss när vi badar. Jag gick då till receptionen och bad dem hjälpa mig att tala om för chauffören att vi inte tyckte han skulle se på oss när vi bada. Han verkade ta det bra och gick sedan därifrån.

Nu är vi iallafall hemma och kan slappna av från dagens upplevelser. Från en kåt arab, maffia boss och hans langare. Livet är fullt av överraskningar goda och onda. Imorgon är det en ny dag måndag den 24. Tittade nyss i min almanacka. Svenska almanackan. Kolla i den själva så får ni se vilket namn det står.

God natt!



Detta såg vi när vi körde mot SUNRISE HOTEL imorse. En lastbil hade kört omkull på vägkanten.
Här i Dar es salaame kör folk som galningar. I snitt så sker det en bilolycka per minut i Dar es salaame.
Vi får bara hoppas att det närmaste bilolyckan vi kommer är att se och inte uppleva.
Idag var vi nära att krocka, det handlade bara om några milimieter. Chauffören tittade i sin mobil medans vi tod i en bilkö. Woops så bromsade han in hårt när Tonje hojtade till. En milimeter till hade det var en liten krock.
Men ännu värre var när vi åkte på landsvägen och helt plötsligt möter vi en mötande bil, mitt i en kurva. OJOJOJ där trodde jag att jag skulle dö. Jag tackar för varjedag jag får lägga mig och sova hel och frisk.



Idag var det väldigt mycket folk på stranden och dessutom så var det kossor på stranden som ville bada och hoppa i vågorna. Men de var nog påväg till en ko strand för här hörde dom inte hemma.


(Tonje Tonje vart tog du vägen! Nämen hallå där kossan, hur är läget) Where are you going my friend!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0