Dag 15

Dag 15          

God kväll! Idag har dagen minsann varit lite bättre i jämfört de senaste dagarna. Vi stod upp klockan 08.00. Strömmen var på men vattnet var vi tvungna att sätta på. Genast när vattnet var igång så skulle Tonje först börja tvätta sina kläder och sedan skulle jag få tvätta mina kläder. Nu pratar jag inte om att tvätta kläderna i tvättmaskin utan vi får tvätta för hand. Vattnet gick lite då och då så det tog lite längre tid. När klockan blev 12.00 gick vi till morsan ställe. Herregud vad de bygger snabbt. Det var cirka 15 personer som jobbade med huset. Jag och Tonje köpte med vatten till arbetarna och hade räknat med att de skulle vara 6-10 personer med dem var många fler. Men de blev tacksamma att få lite kallt vatten. De är alltså snart klara med Foundation (grunden) imorgon blir dem helt färdiga med Foundation sa Dennis. Sedan är det dags att börja med del två i bygget. Han ville börja med det redan på måndag. Då blir det att bygga ytterväggar, innerväggar och sedan taket.

Idag bjöd morsan på Ougali med bruna böner och de smakade väldigt gott. Det blev en hel dag nästan vi mammas hus idag. Vi fick lära oss lite nya swahili ord som skrev ned i mitt anteckningsblock. Tonje och lilla Keisha satt och räknade matte ur Keishas mattebok. Vi nämnde det idag för mamma varför inte Keisha går i skolan. Hon svarade bara att hon inte har pengar. Jag blev arg och nämnde att jag skickar ju pengar till henne varje månad. Fick inte ett ordentligt svar, bara att hon har betalat hennes skolgång men hon har inga kläder att ha på sig. Som ni förstår så måste man ha uniform här nere. Jag och Tonje tänker skaffa uniform till henne och sedan ta henne till skolan på Måndag. Barnet har ju fan en framtid självklart ska hon få gå i skolan. När jag såg henne jobba i matteboken idag märkte jag att hon har lärt sig väldigt mycket och hon vill lära sig mer. Därför ska hon fortsätta att gå i skolan tycker vi.

Efter att spenderat några timmar hemma hos mamma var det dags att gå hemåt till vår lilla lägenhet som vi inte hade några förväntningar på om vi hade ström eller inte. Chockerade som vi blev så hade vi faktiskt ström. Men vattnet fick vi sätta på för den funkade inte. Nu ligger vi här i sängen och strömmen har gått en gång men kom snabbt tillbaka igen. Nu är vi nyduschade och ligger i sängen med strömmen igång i taket. Idag kan vi inte klaga. Vi har dessutom hunnit tvätta lite kläder som nu hänger ute och ska torka under natten. Imorgon blir det en ny dag och hoppas vi får iordning på internet. Vi blir hämtade klockan 09.00 och förhoppningsvis ska Mamma och Keisha med till city. Vi får se! Nu blir det läggdags.

God natt!

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0