Dag 58 Fredag (Kenya-Kisumo)

Natten på Terminale hotel blev kort. Men tackgode gud för det. Man hörde bussar köra och tuta hela natten. Klockan 04.45kvev jag upp. Tog mig en snabb dusch sedan vara det dags att gå mot bussen. Ute var det mörkt och folk överallt. Vakten till hotellet som var en äldre man vilje gärna hjälpa och följa oss till bussen. Det fanns bussar överallt så det var inte så lätt att hitta den vi skulle hoppa på. Flera galna män kom fram och ville hjälpa oss att hitta bussen. En man försökte till och med få oss att hoppa i en helt annan buss. Nej sa vi, vi har betalt för den här bussen vi ska ta. Till slut hittade vi bussen. Bussen hette Kampala coach bus. En röd buss med massa ljus på.

Vi hade räknat med att resan skulle ta 14 timmar från Dar es salaam till Kisumo som ligger i Kenya. Men resan tog 22 timmar. Det var en mardröm. Bussen hade ingen toalett och alla som känner mig väl vet hur ofta jag springer på toaletten. Busssahuffören var vid ett tillfälle inte glad när jag bad han att stanna för det var kris. Han sa bara att jag fick vänta tills vi kom till Arusha. En timmes väntan. Det var bara att somna in och drömma om torra drömmar. För ett ögonblick ville jag nästan kissa i bussen.

När det gäller mat så stannade vi bara en gång. Lyckligtvis behövde vi inte betala för maten den ingick i våra biljetter. Den saken var ju bra.

När vi kom till gränsen till Kenya var alla tvungna att hoppa av och skriva in sig. Människorna vid gränsen var galna. Och det kryllade av tjuvar. En man kom fram till oss när vi stod i registrerings kön och frågade om vårt bagage var inne i bussen eller under bussen. Mannen var klädd i blå t-shirt och verkade inte jobba för bolaget jag reste med. För att jag ville undvika att de skulle checka min resväska talade jag om för dem att jag hade resväskan inne i bussen.

 

Resan fortsatte. Timmarna bara gick och gick. Det började bli mörkt. Till slut kom vi fram till Nairobi och där skulle vi stå en stund. I Nairobi bad jag en tjej som jag kallade min ”Kisskompis”. Vi bägge sprang mest på toaletten. Jag bad henne om hon kunde hjälpa oss med att växla in TSH till KSH om hon hade. Men hon hade knappt så mycket men hon skulle gärna hjälpa oss.

Hon menade att det var bäst att växla in pengar i Nairobi. I kusimo skulle det kanske vara omöjligt att få tag i Automat eller växelbutik mitt på natten klockan 03.00.

Hon jag och en annan pojke från bolaget jag reste med sprang till en växel automat. Jag växlade in 50.000 TSH och fick tillbaka 2.500 KSH. KHS är mycket mer värd än TSH.

När vi sprang tillbaka så passade jag på att köpa en hel grillad kyckling. Vi hade många timmar kvar så jag var tvungen att köpa något att äta.

Tonje som satt kvar i bussen hade varit orolig som fan när jag var borta. Hon trodde att några banditer hade tagit mig. När hon såg mig så GRÄT HON sedan KYSSTE HON OCH KRAMDE MIG….ok där överdrev jag kanske lite;)

Hon blev mest glad för att jag hade köpt med mat. När bussen äntligen började rulla igen så satt vi igång med att mumsa i oss kycklingen. Folk sov och snarkade medans vi satt och mumsade i oss hela kycklingen. En dam som kände att det började lukta kyckling över hela bussen sprayade på hennes ”GUDOMLIGA GOA ”parfym. Lukten blev då bara ännu värre.

Efter maten så var det bara att lägga so och sova. Vi hade nu 5 timmar kvar. Den nya chauffören vi fick från Nairobi körde fort som bara den. Till slut sa många passagerna ifrån och han saktade ned.

Klockan 04.00 var vi äntligen framme i Kisumo efter över 20 timmars resa. Resan hade gott kanon bra. Men självklart ska det ske något till slut. När jag hoppade av bussen väntade jag på att någon skulle hjälpa mig med att få ut mitt bagage. När ingen kom och hjälpte mig skulle jag göra det själv. En lång och svart kille kommer och säger till mig. YOU can not open that door. Mannen som jobbar i bussen kommer fram till mig och säger att jag i keyna gränsen sa att jag inte hade något bagage nere i luckan bussen.

Va! JOO det har jag väl visst. Min väska ligger där. Han avbryter mig och säger att han kom fram till mig i vid kenya gränsen och frågade om jag hade mitt bagage nere eller inne i bussen.

Jag svarade då att det inte var han som frågade mig utan mannen med den blå T-shirt. Jag så då nej för att jag inte ville att någon främling skulle kolla igenom inne i min väska.

Men i alla fall nu kunde de abslolut inte öppna den luckan för polisen hade kontrollerat alla saker inne i luckan. Och det var inte lov att öppna den luckan. Jag skulle få vänta tills imorgon kväll när bussen återkommer tillbaka till Kisumo.

De skrev ned alla mina uppgifter om väskan sedan ringde de en taxi åt oss. Taxi var inte någon vit bil med en taxi skylt. Utan en liten pikipiki som jag har längtat efter till att få åka i. Pikipiki är en liten moped. Mitt i natten sitter vi i det mest otryggaste transportmedel mitt ute i ingenstans. Men tryggt kom vi fram till Sunset hotellet till slut och vi kunde betala Taxin i KSH. 150 KSH.

Receptionisten låg och sov när vi kom. Vakten fick gå in i rummet och väcka honom. Vi bad om ursäkt att vi kom så sent. Vi hade bokat att vi skulle checka in klockan 23.00 men vi kom 04.00 men vi skyllde på bussresan.

God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0