Dag 41 ( Problem varje dag)

God kväll!

Morgonen startade med 150 stycken situps, dusch och en stor portion med gröt. Till efterrätt blev det en hel färsk mango. Planen för idag var att bli hämtad klockan 09.00 av taxichauffören Ben och sedan åka iväg till banken. Men ringde och bad han komma klockan 10.00 istället. På grund av att det brukar vara pengar brist på banken tidigt på morgonen. Men när vi väl kommit fram till banken vid 11.00 tiden så var det världens kö. Vakten som stod där, bad oss gå till en annan automat för detta skulle ta lång tid. Gubbarna skulle ta ut sina löner. Och varför det tar så lång tid är för att de flesta afrikanaren tar ut alla sina pengar de har på kontot. Vi väntade kanske i 15 minuter och det var fortfarande samma person inne vid automaten.



Då insåg vi att detta kommer att ta sin tid. En annan sak som vi kom på var att det kanske inte var så smart att ta ut stora summor bland alla människor som befann sig runt om. Vore ju otur att bli rånad på alla pengarna. Vi gick då och satte oss och beställde mat för att sedan prova att komma tillbaka senare.



När vi gick tillbaka så stod alla i en ring och tjafsade. Vad är det som pågår tänkte vi. Automaten var tom så jag passade på att slingra mig in genom alla arga männ och sprang in och stängde dörren. Efter kom Tonje. Vi testade fort att dra kortet men en ERROR KOD ploppade upp. F*n ordet kom ut högt från min mun. Folk stod och tittade in och jag blev så irriterad att jag gav dem den blicken så de slutade.

När jag kom ut höll de avstånd. De hade tydligen också problem att få ut pengar. Vakten talade då om för oss att banken var tom för pengar. Det var därför alla var så arga och stod och käfta mot varandra. Var nästan som att jag ville joina dem.

Vi gav då upp och tog taxin hem. När jag kom hem var jag tvungen att få tag i Swedbank. Fick till slut tag i dem och de kollade upp mitt kort och sa att det var inga problem med kortet. Det kändes så skönt att höra dem säga så. Imorgon ska jag testa att ta ut pengar på ett nytt ställe. FBME bank jag har använt mig av hittills verkar vara en skit bank. De har dessutom tagit mina pengar två gånger vi uttag. Igår tillexempel så var på banken och försökte ta ut pengar men inga pengar kom ut inte heller kvittering. När jag sedan kom hem och checkade min nettbank så hade banken dragit den summan jag slog in. HUR KAN DOM GÖRA SÅ!? Imorgon ska jag tillbaka till banken och visa dem situationen och begära pengarna tillbaka.
Jag är nästan helt hundra att de då kommer att säga.

-BUT! You should contact your bank in Sweden to get the money back.

Nej, nej, nej det är ni som har tagit mina pengar och inte Swedbank ska jag saga till dem. Det är ju helt logiskt att där man tar ut pengar har ansvar för vart mina pengar tar vägen eller? Om jag inte får ut något så är den banken som har tagit dem. Vad har Swedbank med detta att göra.? Är så himla frustrerad just nu. Både jag och Dennis (byggaren) vill starta med taket så fort som möjligt. Allt krångel med banken och kortet har stoppat upp allt. Imorgon blir det tredje gången denna vecka att jag åker in till banken hoppas då på ett positiv resultat.

 Vid fyra tiden så drog vi hem till mamma. Hon bjöd idag på Ougali med fisk. Efter någon timme så dök en ung kille upp. Han kom gåendes in på mammas gård som många andra också gör. Jag har märkt att hon inte kan ha ett privat liv. Alla kommer och går som de vill. Detta får mig att vilja laga ett staket runt huset ännu mer. Hur som helst tillbaka till den unga killen. Så fort han kom fram till oss och började hälsa så blev mamma helt tyst. Då tänkte jag genast att här var det något som inte stämde. Efter att han försökt fått kontakt med mamma och hon inte gav respons så började lilla Keisha att såga åt honom gå iväg. Toka, toka sa hon. Ge dig iväg, Ge dig iväg. Till slut gav han sig iväg. Vi frågade då mamma vad som var problemet. Mamma svarade då att han hade hotat mamma med att skära halsen av mamma.

VARFÖR? frågade vi? Mamma började nämna att de tyckte inte tycker om situationen att hon ska få ett nytt hus. De tycker att hon ska bo kvar i det gamla.

Som jag tolkar detta är att folk har blivit avundsjuka på att hon ska få det så mycket bättre än dem. Men varför den lilla pojken ha hotat henne förstår jag inte.

Jag får en massa tankar när jag tänker på det. Min mamma är fan inte trygg. Det är nu inte aktuellt att bygga huset färdigt utan stängsel. Imorgon ska Dennis klart berätta mer för oss om vad som egentligen pågår.

Just nu vill jag bara komma hem och jobba järnet så att vi kan få upp muren till morsan så snabbt som möjligt.

Nu ska jag lägga mig och sova. imorgon lägger jag upp bilderna för ikväll var internet fruktasvärt segt.

God natt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0