Dag 40

Hej hej gott folk. Idag har det varit en perfekt dag till att vara ligga stranden. Alldeles för varmt att röra på sig i denna värme. Men istället åkte vi runt i en taxi hela dagen. Och lyssnat på Celindion som vanligt eftersom det var taxichauffören Ben vi åkte med. Blir snart hjärnskadad av den låten.

När vi kom fram till banken för att ta ut pengar till Dennis (byggaren) så fungerade inte kortet. Inte ens en krona kunde jag ta ut. Detta är fan inte HAKUNA MATATA. Har Swedbank spärrat kortet mitt?? Detta har hänt förr när jag har tagit ut stora summor med pengar på en gång. Men då har jag bara kunnat ta ut lite pengar efteråt. Men nu kan jag inte ta ut några pengar. I don tunderstand. Varför händer det här mig. Imorgon ska jag åter igen försöka ringa dem. Idag när jag försökte ringa så var jag den 109e i kö och väntetiden var 15 minuter. Hell no att jag väntar så länge. La då allt detta åt sidan och gick och la mig sov. Min huvudvärk klarade inte mer. Här nere är det bara att acceptera att inget går som du vill ibland. Och visst kan alla ha dåliga dagar men ska inte klaga.

1)      Kortet fungerar ej. Hamna pengar (Inga pengar)

2)      Min telefon går det ej att ringa till. Fick idag käft av mamma och Dennis om varför jag inte svarade i telefon.

3)      Huvudvärk

4)      Blev biten av katten hemma hos mamma. Jag råkade trampa på hans svans.

5)      Ingen ström ikväll

Dagen kunde inte bli bättre. Men Iallafall under min tupplur blev jag väckt av grannen Sofia. Elika!!ropade hon. Vissa uttalar inte bokstaven R här nere. Så det blir Elika, lik istället för Rik. Osv.

Hon gav med en check på den fetaste räkningen ever.  Skämto sido som min gamla lärare brukar att säg).  150,000 TSH. Lönen till vakten som har vaktat oss nu i hela januari. ”Vaktat” har många gånger kommit på honom sova där nere. Han är en sömntuta ibland men annars väldigt snäll. Vi tycker om honom. Ibland så ger vi honom Cocacola så att han kan hålla sig vaken om nätterna.

Efter att vaknat till så drog vi till Mommy. Hon höll då på med att laga ( NDIZI) banangrytan. Vi äter så mycket bananer att jag snart kommer att se ut som en. Både jag och Tonje älskar banangryta. Mamma vet det nu. Jag och Tonje proppade i oss och sedan blev vi mätta och belåtna. Vi tackade så mycket för maten och sedan var det bara att sitta, skratta och snacka skit.


Dagens komentar! jag till Tonje

- fy vad det luktar bajs här
- Det bara jag svarar Tonje


Dagens ämne blev (PIGA) att slå. Här i Tanzania är det lov att slå sina barn. Att slå barnen är det ända sättet att fostra barnen på här nere. Man slår för att de ska förstå rätt och fel. Är detta bra eller inte bra?   I Sverige får man fängelse om man slår barn berättade jag till mamma. Hon skrattade bara. Jag själv blev slagen många gånger när jag var liten för jag inte lyssna. Men det har inte påverkat mig negativt på något sätt. Eller? Detta innebär då att mamma slog mig när jag gjorde fel och inte bara i onödan. Tror att det kan vara nyttigt att slå till sina barn som fattar noll och vägrar att lyssna. När jag får barn Ska uppfostra dem i Tanzania. OM GUD VILL!


Här ser ni blicken när Tonje ska slå;)
MIMI PIGA WEWE!


När vi hade pratat en massa skit så gick vi hemåt. Förberedde våra knivar i väskan. Alltid redo om det kommer någon och anfaller. Vi använder oss båda av små fickkninvar. Tonjes fickkniv heter GERBER VASS som tusan och min den lilla röda som jag fick låna av pappa. Typ 100 år gammal och varit med om mycket men den funkar nog när det väl gäller. När vi kom hem kunde vi slappna av och det känns alltid skönt. Bakom murarna känner jag mig tryggast speciellt här i mbagala. Många som vi har mött tror att vi bor Lyxhotell eller något sådant. Men vi talar då om att vi bor i Mbagala Samazi. Deras ögon blir stora som golfbollar och säger att de är ett väldigt kriminellt ställe om nätterna. Vi svarar då JAAA självklart går vi ut om nätterna. Ta det lugnt Vi är inte så dumma som vi ser ut.


Idag valde Tonje att knacka med den här stora stenen för att sofia skulle höra!
Jag tror hela området hörde den smällen. hahahah ;)

Just nu ligger jag i sängen och huvudet gör ont. Tänkte försöka sova nu. Kanske är det sömn jag behöver.
 God natt på er!

 Men dagen blev ändå full med roligheter.

Jag och Tonje till Chauffören!

-          Sisi Na taka Ananas (vi vill ha ananas)

-          Ananas?? Svarar Chaufförer

-          Yes Ananas

Vi pekar på ett stånd fullt med Ananas.

-          Wangalia (titta) there we have Mengi (många) Ananas.

  Chauffören svarar då

-          Åhh you mean Nanase!? In English Pineaple.

Jag och Tonje såg på varandra och skrattade. Ibland har vi noll IQ som man brukar kalla det.

Självklart var Ananas det engelska ordet för Ananas.

Har ni också råkat ut för den.

Säger man Ananas eller Ananasen på Engelska?

Tonje svarar

-          Ananasen säger man ju! FEEEL Pineaple.


Kommentarer
Postat av: Emma

Jag vet inte vilka jag vinner fick ta tre favoriter och sedan blir det någon av dem.

2011-02-01 @ 09:51:50
URL: http://xiexie.blogg. Se
Postat av: Jake

Haha blåsta brudar på vift / anannas

2011-02-01 @ 16:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0